La Geografie semestrul asta (sau cel puțin pâna acum în mai) am lucrat mai mult pe formațiuni ale țărmurilor (land and water forms) și numai vreo 3 săptămâni pe studiul continentului Europa (undeva prin martie, parcă). Era plănuit inițial să finalizăm cu aceste informații în primul semestru, dar nu am reușit. Finalizăm acum…
Având doar o zi de Geografie pe săptămână, ne-am lungit pe muulte săptămâni cu aceste informații; nu mă deranjează neapărat, mai ales că informațiile se pretează pentru ambii copii și am dorit ca aceste informații să fie bine așezate, consolidate, înainte de a trece la altele. Până la urmă, primele fac parte din fundatia pe care se vor adăuga toate celelalte.
Am început prin prezentarea acestor formațiuni în perechi, o pereche la 2 săptămâni (am ales să lucrăm 2 săpt, pentru că prima era dedicată prezentării noțiunilor, iar cea de-a doua consolidării):
– insulă-lac (sapt. 1-2)
– peninsulă-golf (sapt.3-4)
– istm-strâmtoare (sapt. 5-6)
– arhipelarg-sistem de lacuri (sapt.7-8)
– cap-golf (sapt.9-10)
(În engleză pentru golf există doi termeni: gulf și bay, în română există doar un singur termen, m-am interesat la specialiști; așa că am preferat să prezint de două ori golf si să le explic copiilor și diferența de denumire și pe cea de înfățișare)
Aici puteți auzi și vedea diferența dintre ele:
https://www.youtube.com/watch?v=jd5ZdbsXa0I
Săptămâna 1-2: INSULĂ-LAC
Poate unele imagini vi se vor părea cunoscute – am adunat în articol toate pozele realizate la aceste lecții din 22 februarie, când am făcut prima lecție, până acum, la final de mai, pentru o mai bună înțelegere a modului nostru de lucru.
Pentru aceste lecții am folosit Albumul Geography, care este un manual Montessori pentru profesori, ce conține lecții ce pot fi predate copiilor între 3-6 ani. Albumul se poate descărca gratis de la, Living Montessori Now, trebuie doar să vă abonați la newsletter.
Am început cu prezentarea primei perechi: insulă-lac. Pentru prezentare am folosit un material pe care mi l-am confecționat singură, un material senzorial care îi ajută să înțeleagă nu doar vizual, ci și cu senzorial noțiunile: tabletele senzoriale.
A) Tabletele senzoriale folosesc noțiunile învățate anterior de copii la globul senzorial: suprafața albastră și netedă reprezintă apa, suprafața abrazivă bej reprezintă pământul. Practic, aceste noțiuni pe care le-au învățat deja la lecțiile de geografie cu globul senzorial, sunt transferate acum pe plăci de lemn pentru a ilustra alte noțiuni.
Le-am dat copiilor să le pipăie și să îmi spună ce cred că reprezintă fiecare; mi-au răspuns apă și pământ, de aici eu am pornit, pe rând, cu definiția fiecăreia dintre ele:
1) insula – o bucată de pâmânt înconjurată de ape
2) lacul – o întindere de apă înconjurată de pământ
Cât mai simplu și logic pentru ei.
După ce au pipăit tabletele, le-am arătat cartonașele în 3 părți cu insulă și lac, ei au făcut asocierea cu tabletele senzoriale insulă și lac, după care am considerat că ar fi bine să facem o activitate 3D (ha ha!) care să îi ajute să rețină noțiunile, să le dea ocazia să se joace și să ne ajute să vedem cum ar arăta aceste noțiuni în format 3D, nu doar 2D.
Am luat lut alb (mai exact pastă de hârtie din Jumbo la 6 lei/pachetul), câteva recipiente de plastic mici (din acelea in care se pun sosurile când comanzi pizza) și E. a modelat insula și lacul. Mi-ar fi plăcut să adăugăm și apă albastră, dar nu am avut colorat și am adăugat apă obișnuită. La final le-am lăsat la uscat pentru a le avea ca modele.
Cum am realizat tabletele senzoriale?
Am avut o foaie mare din placaj de lemn, luată din Hornbach acum câtiva ani, am măsurat 10 bucăți de 15×12 cm, le-am tăiat cu fierăstrăul pentru traforaj, le-am finisat cu șmirghel cu granulație mare, apoi mică. Apoi am desenat pe o foaie de smirghel (luată la set din Lidl) insula, am avut grijă să tai cu cutterul foarte atent, ca să nu stric modelul. Plăcile le-am pictat în întregime cu vopsea acrilică albastră, iar când s-au uscat am lipit pe una din ele insula decupată din șmirghel, iar pe cealaltă exact acea parte care a rămas din decupajul insulei și, care lipită pe placajul pictat albastru, arăta exact ca un lac.
Lipiciul folosit la tablete a fost adeziv universal Bison, luat tot din Hornbach.
La fel am procedat pentru toate tabletele, am căutat să decupez hârtia de șmirghel foarte atent ca să îmi iasă perechile, ca să pot folosi ambele părți din ceea ce am decupat.
Cartonașele în 3 părți pe care le-am folosit sunt descărcate gratis de pe ,The helpful garden; denumirile lor sunt în limba engleză. Ale mele sunt în limba română pentru că am reușit cu un program de editare să schimb denumirile și să pun altele în lb.română, dar acel program nu mi-a permis să salvez schimbările, cel mult mi-a permis să le listez și mi-a fost de ajuns atât.
Dacă tabletele din placaj vi se pare greu de realizat, puteți încerca:
– varianta din fetru după modelul de ,aici și să le lipiți pe carton
– varianta din carton colorat
Săptămâna 3-4: PENINSULĂ-GOLF
Nu am reușit să fac fotografii la lecția asta; cel puțin nu mai mult de două.
Dar am mers pe modelul celei dinainte: adica am folosit tabletele, cartonasele si lutul. Iar cu I. am folosit si plastilina si bărcile si el a creat în tăviță modelele necesare.
Săptămâna 5-6: ISTM-STRÂMTOARE
La începutul lunii mai avut lecția Land and water forms: Strait and Isthmus, adică am continuat învățarea formațiunilor țărmurilor si am ajuns la strâmtoare si istm.
Mai întâi am pus pe masa plăcile senzoriale cu land and water forms insula-lac, peninsula-golf. Am intrebat-o pe E. daca își amintește ce sunt fiecare. Apoi am rugat-o sa facă asocierea acelor plăci cu modelele din lut create de ea ale acelorași formațiuni.
I-am prezentat cele două articulații noi: strâmtoare si istm, oferind definitiile fiecăreia si un ajutor pentru reținerea termenului de strâmtoare ca fiind un spatiu îngust, strâmt pe unde apa și-a croit drum între doua bucăți de pământ. A pipait plăcile. Suprafața rugoasa e cea care indică pamantul, iar cea albastră, netedă indica apa.
Folosind lutul și-a creat modele ale acestor articulații, completând colecția cu formațiuni din lut ce se pot folosi ulterior la joaca cu ambarcațiunile ( figurine de la Safari Ltd.) sau la activitatea de picurare cu pipeta a apei.
In timp ce lutul era pus la uscat, am luat cartonașele in 3 parti cu land and water forms si ea a facut asocierea lor cu plăcile senzoriale cu articulațiile țărmurilor. I-am arătat si cartonașe cu imagini reale ale acestor formațiuni, după care ea a venit cu ideea de a căuta formațiunile pe globul pământesc.
Am găsit insule, lacuri, peninsule, golfuri si strâmtori. Am recapitulat si denumirile continentelor.
Cu Iustin am mers pe recapitulare: insula-lac, peninsula-golf si i-am oferit in sensul asta plastilină si ambarcațiunile Safari, rugandu-l sa mi le creeze. Nu a întâmpinat nici cea mai mica problema în a si le reaminti.
Într-o altă zi însă i-am predat și lui noile noțiuni: istm și strâmtoare și am lucrat tot cu plastilină și bărci.
Săptămâna 7-8: ARHIPELARG-SISTEM DE LACURI
Lecția a mers la fel ca celelalte: am pus pe masă tabletele senzoriale, iar E. le-a așezat pe perechi, după care a pus și etichetele cu denumirile lor.
A căutat pe globul pământesc lacuri și arhipelarg, peninsule și golfuri, istm și strâmtoare, pe fiecare continent în parte:
– în Europa: peninsula italică, peninsula scandinavă, insulele Sicilia, Creta, strâmtoarea Gibraltar
– în America de nord: golful Hudson, peninsula California, golful Mexic
șamd
E. a modelat apoi din lut lacuri și insule.
(Modelele create de E.)
Săptămâna 9-10: CAP-GOLF. RECAPITULARE
Lecția despre cap și golf am făcut-o săptămâna trecută afară, în grădină. Am folosit tot tabletele senzoriale și etichetele cu denumiri. Ce am adăugat însă a fost joaca cu nisip kinetic, din care ei au creat capul și golful. Aveam și cartonașele de nomenclatură cu land and water forms de la The helpful garden, aveam cartonașele cu imagini reale ale acestor formațiuni, aveam modelele din lut, dar nu i-au interesat deloc. Așa că i-am lăsat să se joace vreo o oră și jumate cu nisipul kinetic și și-au creat un joc de rol foarte frumos, folosind bărcile, mașinile, animalele și păpușile.
Pentru evaluare aveam două activități:
1. Booklet land and water forms – carte de colorat și de scris denumirile formațiunilor, așa cum vedeți mai ,aici.
2. Colaje – am decis, de vreme ce tot stăm afară, să lucrăm cu vopsele, lipici și nisip. M-am gândit să facă câte un cartonaș pentru fiecare formațiune în parte: partea reprezentată de pământ să fie realizată prin lipirea nisipului pe carton, iar partea reprezentată de apă să o picteze cu bureței sau cu pensula.
Am sperat că le va plăcea, și oarecum am avut dreptate. Lui I. i-a plăcut activitatea, E. doar s-a grăbit să termine ca să se poată întoarce la jocul cu nisip kinetic și păpuși.
(Lucrările lui E.)
(Lucrările lui I.)
INSPIRAȚIE ȘI RESURSE:
1. Research Parent: cartonașe gratuite de descărcat
2. Read about reading: modele de articulații din aluat cu sare
3. Making Montessori Ours: tăvițe cu articulații ale țărmurilor realizate acasă – arată exact ca cele cumpărate care costa peste 100$
4. Pinay Homeschooler: cartonașe și idei de creare a articulațiilor din plastilină și figurine Safari LTD.
5. cartea Follow the water from brooke to ocean – aici
6. The crafty classroom – dioramă cu articulații ale țărmurilor
7. Living Montessori Now – colecție de articole cu modele de realizare acasă a articulațiilor țărmului (land and water forms)
8. cartea ,Water Land: Land and Water Forms Around the World
9. cartea ,Land and Water: Landforms & Bodies of Water
10. ,The Silvan Reverie: resurse si idei de confectionare a articulațiilor țărmului din biscuiti
#Tutorial #Geografie #Senzorial