Acum 2 ani căutând pe internet tot felul de idei de activități pentru copii (preșcolari), am găsit și unele care mi s-au părut extrem de atractive ca aspect pentru invitarea copiilor la activități de matematică, artă sau scriere/prescriere.
Nu cunoșteam atunci de abordarea Reggio Emilia, dar tot salvând imaginile activităților pe laptop și citind blogurile, am aflat încet, încet despre activitățile specifice acestei abordări.
Astăzi citesc o carte: ,Cele 100 de limbaje ale copiilor, din care aflu în sfârșit mai multe despre rațiunea de dincolo de pregătirea acestor activități. Am pus link către cea mai ieftină carte.
Ce este abordarea Reggio Emilia?
Abordarea Reggio Emilia este o filozofie educațională axată pe învățământul preșcolar și primar. Este o pedagogie descrisă ca fiind centrată pe elev și constructivistă care folosește învățarea experiențială regizată de sine în medii conduse de relații.
Caracteristici ale abordării Reggio Emilia
Bazele abordării Reggio Emilia
Abordarea Reggio Emilia folosește un curriculum ghidat de copii (self-guided curriculum) cu ajutorul căruia copiiilor li se oferă posibilitatea de a se exprima în diferite moduri pe măsură ce își dezvoltă personalitatea. Activități precum pictura, desenul, sculptura sunt încurajate și văzute ca limbaje pe care copiii le folosesc. Prin faptul că li se permite copiilor să se angajeze în experiențe de învățare pline de sens, abordarea Reggio îi ajută să dezvolte o dragoste pentru învățare.
Filosofia Reggio
Conform pedagogiei Reggio Emilia copiii sunt văzuți ca membri activi, capabili și valoroși ai comunității. Sunt explorați să exploreze, să pună întrebări, să interpreteze lumea din jurul lor, toate acestea în primii 5 ani de viață, pentru a crea o fundație solidă de experiențe ce îl vor ajuta pe copil să își atingă potențialul maxim. Educatorii care folosesc abordarea Reggio Emilia au credința că cei mici trebuie să aibă control asupra propriei învățări.
Profesorul este văzut ca o persoană care colaborează permanenr cu elevii, nu doar îi instruiește. Nu există un curriculum pregătit dinainte sau un program de testare și copiii pot sta cu un profesor până la 3 ani pentru a forma o relația de învățare consistentă, Profesorii vor planifica lecții bazate pe interesele fiecărui copil și va angaja permanent copilul în învățare punându-i întrebări și aprofundând subiectul, nu doar oferindu-i o activitate și observându-l.
Importanța mediului
Mediul este o parte importantă a abordării Reggio Emilia. Credința este aceea că, dacă copiii sunt așezați într-un mediu frumos, cu materiale care îi stimulează să lucreze, ei vor fi motivați să exploreze și să respecte mediul. Spațiile de interior în școlile Reggio Emilia sunt în mod obișnuit inspirate de natură, au multe plante de interior și o lumină naturală care angajează privitorul. Clasele au oglinzi, uși și ferestre pentru a da iluzia spațiului și a siguranței. Un spațiu central este adesea așezat lângă o bucătărie deschisă, iar lucrările copiilor sunt afișate pe panouri prin școală.
Prima întâlnire a fost cu blogul lui Rachel – Stimulating learning with Rachel – un educator din UK, unde am găsit activități tare interesante și atractive, și din care m-am inspirat foarte mult și al căror model l-am urmat și replicat la rândul meu.
Ce am pus eu în practică din această pedagogie, pe care abia acum o descopăr la nivelul teoriei, au fost:
1. ARTA TRANZITORIE / TRANSIENT ART
2. LOOSE PARTS CONSTRUCTIONS
3. CENTRELE DE ACTIVITĂȚI CU OGLINZI (centrul matematic, centrul pentru motricitate fină.
4. PROVOCĂRILE
Le iau pe rând și vă pun fotografii pentru a ilustra mai bine conceptele:
1. ARTA TRANZITORIE / TRANSIENT ART
Ce este arta tranzitorie?
Arta tranzitorie poate fi asociata multiplelor domenii de invatare:
– folosirea materialelor naturale ofera copiilor oportunitati de a explora cu simturile si de a-si imbunatati abilitatile cognitive.
– joaca deschisa le ofera copiilor posibilitatea de a-si dezvolta si imbunatati abilitatile intr-un ritm propriu.
– le ofera sansa de a-si dezvolta invatarea
– le creaza copiilor contextul de a gandi creativ, de a dezvolta concepte, de a planifica si reprezenta idei.
– îmbunatateste concentrarea si abilitatea de a duce sarcinile la bun sfarsit.
În arta tranzitorie se folosesc loose parts (piese libere).
Piesele libere naturale sau reciclate sunt elementele cheie pentru arta tranzitorie. Pentru copiii mai mici, piesele libere inseamna obiecte gasite, atragatoare, frumoase si materiale care pot fi manipulate, cn timpul jocului. Copiii le pot cara, combina, rearanja, alinia, desface si asambla and put loose parts in nenumarate feluri, fara a primi instructiuni specifice. Ele pot fi folosite individual sau combinate cu alte tipuri de materiale. Piesele libere sunt o resursa cu oportunitati nelimitate de lucru.
Noi am folosit acest centru la orice tematică: familie, oraș, corp, flori, animale. Practic, lansați o provocare, oferiti materiale naturale sau reciclate și lăsați copiii să creeze, fără să interveniți.
2. CONSTRUCȚII CU PIESE LIBERE/LOOSE PARTS CONSTRUCTIONS
La centrul de construcții se folosesc tot piese libere naturale sau reciclate.
3. CENTRELE DE ACTIVITĂȚI CU OGLINZI
4. PROVOCĂRILE
Mai jos aveți exemple de centre cu provocări pe domeniul matematică/logică.
,Aici aveți un exemplu de provocare pe literație.
Spațiul nostru de lucru inspirat de abordarea Reggio
Nu le găsesc pe toate, dar nici nu e nevoie.
Dacă vă încântă sau intrigă acest tip de abordare și doriți mai multe idei, ,aici este bordul meu Pinterest cu idei Reggio Emilia, iar ,aici este un alt board tot cu idei Reggio.
Dacă doriți să aflați mai multe despre pedagogie direct de la educatori și profesori Reggio, mai jos fac o listă cu blogurile pe care eu le urmăresc:
,1. Stimulating learning with Rachel (Avea blog pana in iarna, acum vad ca a ramas numai pagina de FB. Mare păcat! Erau cele mai bune idei pe care le-am văzut.)
,4. Artful teaching joy ful learning
Aici o poveste despre initierea unui educator in Reggio.
Sper că v-am făcut măcar putin curioși!
#ReggioEmilia #Artatranzitorie #Construcții #Loosepartspieselibere